Wikia

Wild bay is de minst bekende variant van bay (bruin). Het wordt ook wel light bay genoemd.

We weten dat bruin/bay (A) als algemene kleur moet bestaan, omdat de wetenschap het agouti-allel voor zwart (a) heeft gevonden en bruine paarden allemaal negatief op minimaal 1 a-allel. Er leek enige tijd sprake te zijn van bewijs voor de bay-variant seal brown, maar deze test is weer teruggetrokken. Voor wild bay is echter nooit nog bewijs gevonden, behalve dat er bruine paarden zijn die zeer weinig zwart hebben.

Over de precieze hoogte van het zwart op de benen wordt nog gediscussieerd. Volgens sommigen mag het zwart boven de kogel komen, volgens anderen weer niet. Soms zijn er paarden die valer, meer geel lijken van tint, maar er zijn ook roodbruine paarden met laag zwart op de benen. Ook de manen en staart kunnen gewoon zwart zijn, of een paar tinten lichter.

Genetica

De algemeen gebruikte afkorting voor wild bay is A+. Het plus-tekentje wordt in de wetenschap gebruikt om het zogenaamde 'wild-type allele' aan te duiden. Als we ervan uitgaan dat de voorlopers van de huidige paarden allemaal bay dun (wildkleur bruin) zijn geweest, dan lijkt deze vorm van bay daar, volgens een sommige theorieën, nog het meest op. Vandaar het gebruik van het plus-tekentje in de afkorting A+.

Wild bay is een allel op het agouti gen, net als seal brown, bay en zwart. Dit geeft de volgende genetica:

  • AA+ = wild bay
  • AA = bay
  • AAt = seal brown
  • Aa = zwart

Omdat wild bay niet veel voorkomt, en we niet eens weten of het wel een genetische aparte vorm van agoeti is, is het nog erg moeilijk om iets over de dominantie te zeggen. Voor HR gaan we ervan uit dat A+ dominant is over de andere A-allelen, maar dat is vooral omdat we daarover een keuze hebben moeten maken in het systeem.

In Horse Reality

Wild bay zit wel in het spel om wat extra variatie voor bay te zorgen. Het zit echter alleen in een enkel aantal rassen.

Around Wikia's network

Random Wiki