Wikia

Een paard met de kleur zwart is redelijk makkelijk te herkennen. Zowel de vacht als de manen en staart zijn zwart. Als gevolg van dieet, genetica of omgevingsfactoren zoals de zon, kan een paard er wel minder zwart uitzien. Een voorbeeld is “sunbleached”. Dit uit zich meestal in een roodbruine of gelige gloed op de vacht. Maar het genotype van dit paard is nog steeds zwart.

Net als de kleur vos, wordt zwart veroorzaakt door het extension gen. Een paard met een zwarte vacht heeft minimaal één dominante kopie van het E-allel nodig. Een zwart paard kan dus Ee of EE hebben. Dit allel is verantwoordelijk voor het zwarte pigment eumelanine. Het recessieve allel e, is verantwoordelijk voor de kleur vos, en dat schrijven we als ee. Samen met het agouti gen, dat bepaalt in hoeverre een paard zwart vertoont, zijn dit de twee basisgenen voor alle kleuren van elk paard.

Als gevolg van andere genen zoals het cream of schimmel gen, kan een zwart paard er anders uit zien. Hier zeggen we dan dat het fenotype (het uiterlijk) van het paard bijvoorbeeld smoky black of grijs is, maar het genotype (genetisch gezien) is nog steeds zwart.

Genetica

De kleur zwart komt dus tot stand door het E-allel van het Extension gen. Omdat dit E-allel dominant is toont het al als het paard er slechts één kopie van heeft (Ee). Dit zijn de mogelijke combinaties van het extension gen:

  • EE = Zwart
  • Ee = Zwart
  • eE = Zwart (We schrijven hier meestal Ee voor het gemak. De uitkomst is hetzelfde.)
  • ee = Vos

Omdat we aan de buitenkant (het fenotype) niet kunnen zien of een paard twee kopieën van het E allel heeft of één, zijn we gedwongen het paard te testen op het genotype als we het exacte genotype willen weten voor bijvoorbeeld fokdoeleinden. Kiezen we er voor dit niet te doen dan geeft men normaliter het genenpaar aan als (E_), waarbij de _ kan staan voor een E of een e.

Agouti

Het Extension gen is dus heel belangrijk voor de kleur van het paard. Het resulteert in de kleuren vos en zwart en deze twee vormen het begin van elke paardenkleur. We noemen ze dan ook wel basiskleuren. Maar zwart doet nog een beetje meer. Het is namelijk ook de basis van een derde basiskleur, genaamd bruin. Een bruin paard heeft een bruine vacht, maar zwarte manen, staart, benen en oorpunten. Om een bruin paard te krijgen hebben we niet alleen een dominante kopie van het bruine Agouti gen nodig, maar ook minstens één van het allel E.

Bedenk maar: Het genotype (ee) staat voor vos. Een vos paard heeft nooit zwarte haren. Daarom moet een bruin paard, die zwarte manen, staart en uiteinden (zoals oren en benen) heeft, altijd een E allel hebben, en dus een zwarte basis. Meer informatie over bruin en het agouti gen vind je op hun wikipagina's.

Je krijgt dan de volgende combinaties:

  • EEaa = Zwart
  • Eeaa = Zwart
  • EEAa = Bruin
  • EeAa = Bruin
  • EEAA = Bruin
  • EeAA = Bruin
  • eeaa = Vos
  • eeAa = Vos
  • eeAA = Vos

Andere variaties

Er zijn enorm veel mogelijkheden met alle beschikbare genen en verschillen per ras. Om ze allemaal op te noemen zou ondoenlijk zijn. De meest bekende en opmerkelijke kleuren zijn genoemd maar er zijn veel meer genen die invloed kunnen hebben op een zwart paard. Deze genen, ook wel verdunningen en modifiers genoemd, zullen in bijbehorende pagina’s behandeld worden: